söndag 27 november 2011

LudvigsTomte tåra och min tårta

Ludvig beställde som sagt en Tomte tårta. Blev rätt nöjd med den men skägget skulle ju såklart gått längre upp, ser ju lite konstigt ut när han inte har mun nu. Tårtan va jätte uppskattad både av Ludvig och gästerna.

Tomte tårtan är ggjord av ljusa bottnar och fylld med:


Hallonmousse(bärmousse)


2 dl grädde

2 dl bär

2-3msk florsocker

1½-2tsk Gelatinpulver


Vispa grädda och socker.

Mixa bären.

Följ anvisningar på gelatinförpackningen.

Vänd försiktigt ner bär och gelatin i grädden.

LÅt stå i kylen ett par timmar.


Tobleronemousse


200g Toblerone (eller annan choklad)

2 äggulor

3 dl vispgrädde


Smält choklad i vattenbad

Låt svalna lite.

Tillsätt äggulorna.

Vispa grädden och vändihop med chokladsmeten.

LÅt stå i kylen



Denna gjorde jag till mig själv i måndags eftersom det var min födelsedag :-)

Hade samma fyllning som på Tomte tårtan.


Hallonmossuen är riktigt god, min absoluta favorit än så länge. Även Tobleronemoussen är riktigt god.


Nu står en halvfärdig Tomteluvs tårta i kylen, som jag strax ska ge mig på :-)


Ha en härlig söndag och en trevlig 1:a Advent

1 kommentar:

Nina sa...

Wow, de är mer som konstverk än tårtor! Det är ju nästan synd att sätta tårtsleven i dem. :-)