söndag 4 december 2011

MiniCupcakes

Gjorde mini cupcakes i mina nya silicon formar igår. Smidigt med små mumsbitar :-)


Använde recept från min nya bok, "200 söta muffins och cupcakes"


Vaniljmuffins

150 g rumsvarmt Smör

1 3/4 dl Socker
3 dl Vetemjöl (extra fint)

3 Ägg

1 tsk Vaniljsocker


Vispa alla blöta ingredienser, ägg och rumstemererat smör. Blanda sedan ner de torra och grädda i ca 20 min i 175 grader.


Känns konsting att det inte är bakpulver i men de blev jättebra.


Vit chokladfudgetopping

200g Vitchoklad

5 msk Mjölk

3 dl Florsocker.


Smält chokladen tillsammans med mjölken i vattenbad (om ni inte har en micropluskanna från Tuppervare som jag). Tag bort tallriken från spisen och blanda ner florsockret och ev färg. Lägg på frostingen medans dina cupcakes fortfarande är varma och dekorera sedan.


Jag dekorerade med fint snöflinge strössel jag fick av min kära syster och hennes familj. Nästa gång har jag lovat barnen att använda dinosaurie strösslet :-)


Tips 1: Köp micropluskannan ;-) Allvarlig så är den ett riktigt bra bakredskap då man slipper vattenbad när man ska smälta choklad :-)

Den kan användas till annat me såklart, koka grönsaker i de och de blir jättegoda, även potatis.

Tips2: Ofta ska inte alla cupcakes dekoreras på en gång, så då räcker det att göra halv sats med Vit chokladfudgetoppingen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad de ser goda ut, jag känner att jag snart vill bjuda in mig på fika :) Å inte bara för dina goda bakverk, saknar dig <3

Är ni lediga mkt nu under jul å nyårstiden? Hoppas vi kan hitta en em då vi alla är lediga, vore kul med en träff :)

Kram Kattis