tisdag 30 april 2013

Vitchoklad moussetårta

I söndags hade vi besök av kära vänner och ville såklart bjuda på något gott.
Blev samma tårta som M & M hade på sitt bröllop men med blåbär, riven vit choklad och rivet limeskal på. Den var god och uppskattad :-)

 
Botten är en kladdkakebotten, samma som jag använt i kladdkake cupcakesen jag gjort och recept efter recept från Bakverk och fikastunder. Är egentligen som mitt vanliga kladdkakerecept med med lite bakpulver i och mer kakao.
 
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm bakpulver
Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner smöret. Blanda tillsist ner äggen. Häll i smeten  smörjd och bröad (använder kakao istället för ströbröd då det blir mycket godare) form med avtagbar kant. Grädda i 175 grader ca 20-30 min. Låt svalana!
 
Chokladmouss:
4 gelatinblad
200g vit choklad
3 äggulor
4dl vispgrädde
1msk pressad citronsaft


Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5min, bryt den vita chokladen i bitar och smält den. Vispa äggulorna och vispgrädden i olika skålar. Låt gelatinbladen droppa av och smält den med citronsaften. Häll ner gelatinen i en fin stråle i äggulorna under ständig omrörning. Vänd därefter ner den smälta chokladen i smeten. Vänd sist ner chokladsmeten i den vispade grädden och rör slät.

Lossa den kalla kakan från formen och diska ur den. Lägg därefter tillbaka kakbotten. Bre moussen jämt över kakan. Ställ kakan i kylen ca 2-3 tim så den stelnar.
Dekorera och servera!
 

1 kommentar:

Anya sa...

Yummy yummy yummy.... :)