lördag 19 januari 2013

Tre rätters och fika mys

God morgon på er fina ni.
 
Uppe med tuppen som vanligt, men idag hade det faktist varit skönt att få sova lite längre....
 
Men idag är det lördag och vi ska ha en mys dag.
Vi har har bokat klipptid för Jonas och Elias och innan det ska vi upp och ta en fika. Ludvig ska också få köpa muffinsformar till kalaset på söndag så en tur in på Panduro blir det med.
Sen åker vi nog förbi svärmor en sväng och lämnar barnen där en liten stund för att kunna åka ut och köpa present till elliot, men vad ska vi köpa!!!?????  Kommer inte på något alls, så det kan bli en kul tur ;-)
 
Igår var barnen jätteduktiga! Började egentligen i torsdags när Elias berättade att hans fröken berämt han flera gånger och han var verkligen så stolt över det. När jag sprang på henne på skolan igår så stannade jag och pratade med henne lite och berätta hur stolt han varit. Hon berätta då en sak som gjorde mig aldeles varm i hjärtat (märkte att hon var lite rörd över det han gjort med). En kille hade suttit helt själv och lekt (låter på Elias som han ofta är själv, stackarn)och då hade Elias smygit dit och lekt med honom så han slapp vara själv. Sådana stunder känner man verkligen att man lyckats som mamma och man får en våg av värme i hela kroppen.
 
 
Är verkligen stolt över mina fina pojkar som ofta är väldigt måna om andra, och är possitiva och glada och skrattar mycket.
 
efter jag hämtat dem skulle jag handla med dem, vilket jag brukar försöka undvika att göra själv, för det kan bli lite svettigt ;-) Men de var superduktiga där alla tre och belönades med tidning och popcorn (de fick välja vilket av de de ville ha)
 
Sen hem och börja laga mat. Blev trerätters bara för att vi ville :-)
 
Först var det en toast med en röra med kräftstjärtar.
Elias fick fixa till det (jag hade såklart gjort röran innan), men så här fint blev det :-) och han serverade det själv med
Photo: Elias har fixat förätt
 
Till varmrätt var det potatis snurror och fläskfile med grönpepparsås och bearnaisesås.
 
Till efterätt blev det Creme Brule. Var faktist rätt smidigt att göra och så gott det blev...mums.
Dock fick jag inte tag i någon gas till brännaren, är ju lite speciellt med den hårda ytan som blir av sockret annars men gick jättebra utan med. Himla gott med hallon till med. Men idag ska jag försöka få tag på gas så ska vi prova igen.
 
Ludvig dekorerade och serverade efterätten (Elias tyckte kräftstjärtar var så gott att han hellst ville ha det på efterätten med, men det gick jag inte med på ;-)
 
Photo: Ludvig har garnerat efterätten, synd att jag inte fick tag i gas så vi kunde äldst på den lite med, men det får bli nästa gång
 
Blev en mysig fredagskväll med hela familjen samlad :-)
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vilken god fredagsmiddag :) Vad roligt att pojkarna vill hjälpa dig i köket, duktiga de är <3 Förstår att du är en stolt mamma och det ska du verkligen vara med. Du ska även vara stolt över dig själv, du är en fantastisk person!

Hoppas vi kan få till en teledate nästa vecka, hörde du ringt igår :) när jag jobbade.

Trevlig lördagskväll, KRAM Kattis

Nina sa...

Goa Elias, det är precis så man vill att ens barn ska reagera när de ser någon annan som är ensam!

Du ska vara stolt över dina barn, de är jättefina allihop!

Vilken härlig trerätters ni fick till - sitter här och blir jättehungrig nu, ju. :-)

Kram!