onsdag 6 mars 2013

Mazarinkaka

Igår blev det lite bakning när jag ändå var hemma. Hade hittat ett recept på mazarinkaka hos  Millis tårtor och annat som jag ville prova. Och goda blev de verkligen :-)
 
 
 
Mazarinkaka i långpanna

400 g margarin
4 dl socker
4 ägg
100 g mald mandel
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
3 dl mjölk
8-9 droppar bittermandelolja
(hittade bittermandelolja essens som jag tog istället, dock svårt att säga hur mycket jag tog,
höfftade till lite men det blv lagom ;-))

Glasyr:
5dl florsocker
0,5dl vatten
några droppar jordgubbsessence
Evt karamellfärg eller gelefärg

Rör ihop margarin och socker. Blanda sedan i övriga ingredienser. Bred ut smeten i smord, bröad långpanna. Grädda ca 20 min i 200°. Låt svalna en liten stund (gör inget om den är lite ljummen). Rör ihop alla ingredienser till glasyren, tillsätt essence efter smak och tycke, bred på med slickepott. När den stelnat skär du upp den.
 

Inga kommentarer: