onsdag 6 mars 2013

Rågkakor

 
När vi var små bakade min mamma rågkakor, mm så gott det var även om jag då inte tyckte om överdelen så mycket. Hittade dock inte rätt recept men tror att det stämmer ungefär, men kanske mer rågsikt skulle vara godare. Passade på att baka dem igår.
 
Rågkakor
 
50 g smör/margarin
5 dl mjölk (går med fil eller vattnen med)
50g jäst
2tsk salt
1-2 msk socker/sirap/honung
(brukar använda sirap men tog honung igår, dock ingen direkt skillnad)
7 dl rågsikt
ca 6dl vetemjöl
 
Smält smöret och häll i vätskan, ska vara 37grader.
Lös upp jästen i degspadet.
Tillsätt saltet och det du valt som sötning
Rör ner rågsikt och så mycket vetemjöl som behövs.
Arbeta till en smidig deg
Jäs  under bakduk till dubbel storlek (ca 30-60min)
 
Dela degen i 4 delar och forma till 4 bullar.
Lägg dem på bakplåtspapper eller smord plåt och platta/kavla ut till runda kakor (ca1,5cm tjocka)
Nagga med gaffel och ta med mått ut en runt hål i mitten (funkar utan mått med såklart)
Jäs under bakduk i 30min
Pensla med vatten
Grädda i ca 15 min i 200-225grader i mitten av ugnen.
 

Inga kommentarer: